Müller Mekaniska
Bakgrund
Müller Mekaniska är ett företag specialiserat på högprecisionsbearbetning av metallkomponenter med mycket små toleranser. Med ett brett utbud av bearbetningsmaskiner genomförs tillverkningsprocessen i flera steg.
Utmaningen för Müller Mekaniska låg i att få en klar översikt över drifttiden för varje maskin och det totala antalet tillverkade produkter. Detta var avgörande för att kunna genomföra korrekta efterkalkyler och skapa en pålitlig grund för kostnadsbedömningar vid framtagning av nya produkter.
Samtidigt fanns det en mängd åsikter om vilken maskin som fungerade bäst och vilken som hade störst behov av vidareutveckling.
Genomförande
För att förbättra översikten och kontrollen över tillverkningsprocessen implementerades IoT-sensorer på de robotiserade maskinerna. Dessa sensorer möjliggjorde övervakning av drifttider och prestanda även när maskinerna inte var bemannade. Genom att ansluta ett API till affärssystemet Garp kunde information om antalet tillverkade och kasserade enheter per dygn hämtas in och fördelas för varje enskild maskin. För att ge en ännu mer detaljerad överblick inkluderades även beläggningstider per maskin från Garp.
För att involvera och skapa samförstånd infördes mätindikatorer för antalet levererade order per dag och fakturerade belopp per dag. Innesäljarna ansvarar för att dagligen registrera antalet reklamationer från kunder.
Resultat
Vi har fått en ökad förståelse för varandras roller och utmaningar inom hela företaget, vilket i sin tur har främjat ett ökat samarbete som sträcker sig utöver de arbetsuppgifter och ansvarsområden man normalt har.
När vi följer upp och mäter framstegen i vårt företags ledningssystem, använder vi Xirius till att övervaka indikatorer och nyckeltal på daglig och veckovis basis. Även målen och förbättringsarbetet inom ledningssystemet dokumenteras i Xirius.
Mål, förbättringsarbete och indikatorer är en del av det dagliga arbetet.